Uddannelsen som lokomotivfører hos DSB S-tog ... del 9

 

Begge dage - d. 19 og 20 september på lokalbanen i Helsingør blev lærerige dage. Vi fik kørt adskillige ture på ruten Helsingør-Hornbæk-Gilleleje. Der er som tidligere omtalt lidt forskel på hastigheden og på nogle af signalerne og mærkerne heroppe i forhold til både S-tog og fjerntog, men det er dog ikke sværere end at det kan læres på de to dage der var sat af til det. Det var heller ikke sværere at klare radiokommunikationen end at det også blev lært rimeligt på de to dage.

I mellemtiden er jeg så kommet tilbage og køre på S-tog sammen med Henrik. Det er nu rart at være tilbage, men der er sket ting og sager siden sidst. Den nye køreplan for S-tog er trådt i kraft. Nye afgangstider og nogle enkelte omlægninger af ruter - nu var man ellers ved at lære den gamle plan at kende :-(

Man skal lige vænne sig til, at man ikke skal køre en A+'er til Østerport, her vender i stedet linie H som har Frederikssund som den modsatte endestation. Men det er nu meget rart, at man for mit vedkommende nu starter med en E'er fra Køge til Hillerød, og så retur til København H. Så føles det næsten som om halvdelen af dagen er overstået efter pausen. Herefter er det som regel en C'er til Klampenborg - Ballerup - København H eller en B'er Holte - Høje Tåstrup - København H, og så en pause og så over og køre en E'er tilbage til Køge, så er det fyraften.

Passagererne skal også lige vænne sig til den nye køreplan. Jeg har da hørt enkelte utilfredse bemærkninger allerede, f.eks. at "skulle der ikke køre tog hele tiden" - jo, de kører med 10 minutters drift i dagtimerne (myldretiden), ikke hele døgnet. Og enkelte kunder har det også lidt svært med ruter der er ændret - ja tak, det skal vi andre også lige vænne os til. Men alt i alt, så syntes jeg den nye køreplan er mere overskuelig end den tidligere. Nu kan vi bare se frem til at sporarbejderne bliver færdige, så S-togene kan køre uden forsinkelser. Der er stadig hastighedsnedsættelser enkelte steder, men den daglige La er da blevet mindre.


Dette er en anden form for udrangering end vi normalt udfører. Heldigvis :-)

Henrik, som er min kørelærer har også udfordret mig med ind-, ud- og forbirangeringer. Specielt nød han den i Hillerød, for har skal man ikke som alle andre steder kalde op til fjernstyringscentralen, men ringe op til den lokale stationsbestyrer. Men ingen problemer i det, han var faktisk meget flink at tale med, og vi fik i fællesskab klaret den udrangering. Vi taler under turene en del om sikkerhedsreglementet og teknikken i togene. Sikkerheden er som tidligere beskrevet en meget stor del af uddannelsen, og også en meget vigtig del af det hele. Men jeg syntes personligt, at teknikken er det mest interessante. Det er jo rart at kunne udbedre almindelige småfejl på toget, og ikke skulle holde ude på strækningen og vente på håndværkere. Det bliver også teknikken som det meste af den sidste del af uddannelsen kommer til at handle om, så det bliver forhåbentligt ikke så tørt at sidde på skolebænken de sidste måneder af uddannelsen.

Nu er det efterhånden blevet d. 28. september, og så er der kun en uge til at vi sidder på skolebænken igen ude i Høje Tåstrup. Her handler det om elektriske systemer, transmission/banemotor, og så selvfølgelig om sikkerhed. Det bliver også i den kommende skoleperiode at vi skal have den afsluttende prøve i sikkerhed, så det bliver nok her der primært skal terpes. Næste køreperiode er så fra d. 9 november frem til 6. december.


Måske kommer toget til at se sådan ud næste gang jeg skal på banen igen.      Og her fire forskellige generationer af S-tog som alle har kørt i København og omegn.

Søndag aften, d. 30 september fik jeg så prøvet endnu en ny udfordring. Jeg tror ikke min kørelærer Henrik var klar over hvad opkaldet der kom fra FC (FjernstyringsCentralen) handlede om, men han lod alligevel mig klare den. Opkaldet handlede om en ny hastighedsnedsættelse - og ifølge sikkerhedsreglementet skal FC kalde det første tog der passerer en sådan hastighedsnedsættelse op, og bede lokomotivføreren om at konstatere at standsignaler (hastighedstavler) er placeret rigtigt, samt at sikkerhedssystemet (HKT) er omkoblet til at vise den rigtige hastighed  inde i toget. Jeg fik en sludder med FC om hvor standsignalerne var placeret, og kunne konstatere at HKT'en ikke var omkoblet rigtigt - den viste 120 km/t, selvom hastighedsnedsættelsen skulle være på 30 km/t - lidt af en forskel må man sige - men det kunne man jo nå at rette op inden morgenens trafik startede! Jeg sluttede så af med at sige til den flinke mand hos FC, at jeg var elev - så fik jeg godt nok ros for min fine melding - han troede at det var min kørelærer han havde talt med - det er nu meget rart at få sådan et skulderklap.


Her et par billede af kommandoposter - godt nok i Århus og Tåstrup, men det er herfra togtrafikken dirigeres.

Nu er der så kun to dage tilbage med kørsel inden jeg skal tilbage på skolebænken - hvor man det meste af tiden nok bare vil sidde og glæde sig til at man skal ud og køre tog igen. I næste køreperiode skal jeg have en anden kørelærer, da Henrik som jeg har kørt med indtil nu skal på ferie og samtidig må jeg ikke have den samme kørelærer i hele uddannelsen. Så det bliver spændende at se hvem jeg så skal køre med, og om det bliver lige så lærerigt og ikke mindst sjovt at køre som det har været mens jeg har kørt med Henrik - jeg kan jo kun håbe - for vi har godt nok haft det sjovt mens vi har været ude og køre, men samtidig har det været bund-seriøst og meget lærerigt.


Her lidt billeder af materiellet der køres med i dag, både på sporet og på værkstedet.

Uddannelsen - del 10