Det blev til nogle dages kørsel sammen med Bo, inden det var blevet tid til at komme i "jobindsigt" i forskellige andre afdelinger af DSB og BaneDanmark. Jeg tror egentligt det er meget sundt at komme rundt og se hvad de andre personalegrupper laver, og specielt hvordan deres arbejdsforhold er i det daglige. Det kan måske også give nogle svar på, hvorfor tingene fungerer som de gør - eller ikke fungere som de skal.

D. 20. november skulle jeg køre en hel dag med en togrevisor. Under de første to praktikperioder med Henrik, havde vi snakket om, at når man fik revisorer med i toget, så var det en god ide, ikke at accelerer så kraftigt, ligesom opbremsninger også gerne måtte være lidt blødere. Revisorerne går jo igennem toget, og jeg skulle da også hurtigt finde ud af, at det faktisk kan være svært at stå fast når toget sætter i gang eller bremser op - så der er nok noget om snakken. Jeg mødtes med den aftalte revisor kl. 7.00 på deres kontor på Hovedbanen, fik en kop kaffe, og så var det ellers af sted. Vi startede med at køre mod Hellerup, og Bente som jeg kørte med, kontrollerede billetter og kort. Jeg fulgte med, og helt automatisk viste folk også kort og billetter til mig. Jeg har som tidligere beskrevet ikke kørt meget med tog gennem de sidste mange år, så billetsystemerne er lidt fremmede for mig. Det er også først senere i uddannelsen vi modtager undervisning i billetsystemer - så det er ikke de store forudsætninger jeg kommer med. Bente forklarede dog undervejs de mest grundlæggende ting - og allerede på vejen retur fra Hellerup spurgte hun, om ikke jeg ville kigge lidt på folks billetter. Det kunne jeg da godt prøve, og det var jo egentligt forholdsvis enkelt, da de fleste kunder om morgenen er pendlere der har månedskort. Her skal der for det meste kun kigges efter om kunden har den aktuelle zone (som man befinder sig i her og nu), samt om det er gyldigt på datoen. Rabatkortene, de er også til at gå til. Værre bliver det først når folk kommer med svenske billetter, eller billetter der er købt hos lokalbanerne - dem fil Bente lov til at klare. Jeg fik i øvrigt ros for, at jeg gjorde et par kunder opmærksomme på, at de skulle huske at forny deres månedskort, da de kørte på sidste dag af perioden :-) Alt i alt var det sjovt at se, hvordan det foregår, og der blev da også skrevet en del afgifter - ni stykker. Bente er ganske god til at "spotte" folk, der prøver at undvige kontrollen. Men også folk man ikke umiddelbart skulle tro ikke havde billet fik afgifter - som regel på grund af misforståelser. De blev vejledt, om hvordan de kunne klage. Folk der havde glemt deres kort, fik besked på, at de den efterfølgende dag kunne henvende sig på et billetkontor med afgift og det gyldige kort, og således "slippe" med et lavt gebyr. En enkelt person ville ikke oplyse sine persondata, han fik lov til at følge med op i politivagten på Hovedbanen - her kom dataene hurtigt, da betjentene ellers truede med at "lukke ham inde" til han kunne huske dem. Han var vist godt kendt af revisorerne i forvejen, og de regnede vist ikke med nogensinde at se pengene. Vi brugte i alt 5 timer rundt i togene, så fik jeg lov til at gå hjem - godt træt i benene. Det er hårdt at skulle så fast både når toget starter og stopper - så Henrik havde så absolut ret i det med acceleration og opbremsning.

D. 21. november skulle jeg igen på "jobindsigt". Denne gang sammen med en stationsbestyrer i Tåstrup Kommandopost. Her styres S-togstrafikken fra Tåstrup til Høje Tåstrup. Der er en dørklokke der ringer, så snart et tog nærmer sig Tåstrup station, så måske de sidder og tager sig en lur i de sene timer, og bruger klokken som vækkeur :-). Der er også en del kørsel omkring værkstederne og rangering ind og ud til perronen i morgen og aftentimerne - når togene skal sættes ind i driften og tages ud igen. Dette klares på radio med køremændene. For det meste kørers systemet manuelt, ellers kunne jeg da også godt forestille mig at dagen kunne blive ganske lang på sådan en kommandopost. Det meste af S-togsdriften styres fra DICS (Drift- og informationscenteret) i København, men Tåstrup og Hillerød er stadig lokalt betjent. Efter en kop kaffe, og lidt introduktion til betjeningen af udstyret, blev jeg spurgt om ikke jeg ville sætte signal til det næste tog der kom mod Tåstrup - tjoooo, det kunne jeg da godt prøve - og det gik da også helt fint - toget ankom da rettidigt til Høje Tåstrup - og fik signal til at køre til vendesporet. Ingen problemer der. Så mente Bjarne, som havde vagten, at det var kaffetid igen - fint med mig :-) Vi talte så lidt om den daglige arbejdsgang, og så fik jeg at vide, at der ikke var grund til at spilde mere tid på det - jeg skulle jo ikke lære at styre togdriften, men blot have indsigt i hvad der foregår i kommandoposten - og det havde jeg jo fået på nuværende tidspunkt - så Bjarne ønskede mig en fortsat god dag og held og lykke med den videre uddannelse - skrev under i logbogen - så var den dag gået.

Så havde jeg et par dages kørsel med Bo igen - uden problemer - altså lige bortset fra de sædvanlige med signaler og småforsinkelser. Så var det blevet tid til mere "jobindsigt". D. 28. november skulle jeg møde hos S-togs driftsleder. Det er her man sørger for at der er folk til at køre alle togene. Der modtages sygemeldinger, og disponeres ned de folk der har rådighedsvagt. I tilfælde af forsinkelser eller aflysninger af tog, så bliver der travlt hos driftslederen. Kommer et tog bare 5 minutter for sent ind til Hovedbanen, hvor lokomotivføreren skal have pause - så bliver hans pause for kort - så må der sættes en anden mand m/k til at køre det efterfølgende tog på den forsinkede lokomotivførers vagt. Pauser og arbejdstider brydes ikke - det handler om sikkerhed - og der stilles ikke spørgsmål eller gås på kompromis i den forbindelse. Det er også derfor at der ind imellem kommer besked på perronen om forsinkelser eller aflysninger på grund af manglende lokomotivfører. Det kan se vanvittigt ud, at der står 3-4 mand klar til at køre tog, og man så alligevel aflyser. Men som sagt handler det om sikkerheden - som lokomotivfører må man ikke bare fremføre tog i 10 timer uden pauser - der er køre- og hviletider der SKAL overholdes og bliver overholdt. Kim som havde vagten d. 28 november hvor jeg var der, fortalte om deres arbejdsopgaver og vi talte lidt om hvilke tider han bedst kunne lide at arbejde på - og hvilke tider jeg kunne lide at arbejde på - og Kim mente, at jeg absolut ikke ville få problemer med at få vagter om aftenen når jeg var færdig med uddannelsen - det er en mangelvare med aftenfolk hos S-tog. Jeg er jo gennem mit tidligere arbejde vant til at arbejde om aftenen, og det foregår da også mere roligt om aftenen i DSB S-tog. Der er ikke så mange tog på banen, og heller ikke så mange kunder. Kim viste mig hvordan man flytter turene fra en sygemeldt fører over på nogle af de førere der har rådighedsvagt, og da den næste sygemelding kom - så fik jeg lov til at fordele hans ture ud på andre folk - undskyld til dem der havde regnet med at kunne sidde i opholdslokalet og slappe af hele dagen :-(

Det blev så igen til et par dages kørsel med Bo inden jeg igen skulle i jobindsigt. D. 4 december skulle jeg ud med en køremand. Køremændene er de folk der rangere togene ind til perronen om morgenen, inde de første tog skal køre. Jeg skulle først møde kl. 6.40 - så den første travlhed havde lagt sig. Men alligevel skulle der indsættes Bx'ere. Der blev dog rigeligt med tid til kaffe inden der rigtigt skulle ske noget. Jeg fik hilst på Børge, som jeg skulle følge - vi snakkede lidt om deres arbejdsopgaver og hvor langt jeg var nået i uddannelsen. Så gik det ellers løs - der var et sporskifte på Østerport der ikke fungerede - og så skulle en masse tog vendes på Hovedbanen - nogle tog skulle tages ud af driften og andre sættes ind. Der blev kaldt op på Børges radio, og 4-5 tog der skulle køres væk fra perronerne på Hovedbanen - hvilket er problematisk, da man kun er 3 mand på arbejde på dette tidspunkt. Men vi begav os op til Dybbelsbro, og hoppede på det første og bedste tog mod Hovedbanen, for at køre toget ud på depotet. Det gav mig så lejlighed til at køre på steder jeg ikke havde prøvet at køre før, men som jeg jo skal kende - meget rart at prøve hvis man en dag selv bliver send ud med et tog. Det er rart at vide hvor signalerne står, og hvilke spor der har hvilke numre. Det blev til flere ture, og vi talte om, at min kollega fra holdet som havde været der dagen før, nok havde fået en opfattelse af at de intet lavede - men at jeg havde set det modsatte på grund af problemerne på Østerport. Der var hektisk travlhed i et par timer, indtil problemerne var løst, og de tog der var taget ud, var blevet indsat igen - da det var klaret, så mente Børge at jeg havde prøvet meget af det de får dagen til at gå med - og han skrev under i min logbog og ønskede mig held og lykke fremover - tak for det, men det blev da alligevel til godt 6 travle timer.

 

5. december    FC (8.00-12.00)

5. december    MAS (12.00-15.00)

 

 

 

Imens kan du læse de tekniske data på S-toget her