Uddannelsen som lokomotivfører hos DSB S-tog ... del 11

Det blev til en spændende uge med "Torben Trykluft", som hver eneste dag startede med at fortælle os hvor mange dage, timer og minutter der var til han skulle på ferie på Grand Canaria - hvilket i øvrigt er dagen efter den afsluttende prøve i sikkerhed for mit vedkommende. Mens Torben åbenbart glædede sig meget til at skulle på ferie, så kunne vi andre jo bare sidde og svede over den kommende eksamen - jeg tror faktisk han nød situationen :-) - men god ferie alligevel.

Det var efter efterårsferien blevet tid til undervisning i sikkerhed. Igen skulle vi have vores lærer fra de tidligere skoleperioder, Henrik. Henrik ved som sagt hvad han taler om når det handler om sikkerhedsreglement. Man kan stille ham et spørgsmål, og han svarer umiddelbart om hvilket afsnit og underpunkt det står i. Det er nok også en rigtig god måde at gøre det på, så lærer man jo selv at finde de oplysninger man skal bruge.

Alle på holdet fulgte rigtig godt med i sikkerhedsundervisningen gennem alle dagene. Som sagt er det i slutningen af denne skoleperiode vi skal have den afsluttende prøve i sikkerhed, som der er max. 2 forsøg til at bestå. Hvis ikke man består senest anden gang, så er det "farvel og tak". Henrik fortalte os, at var han bare det mindste i tvivl om, om han turde sende sine børn med toget med en af os som førere, så bestod man bare ikke. Man kan jo sige, at det er en forståelig grund - og noget at leve op til. Sikkerheden skal også bare være i orden.
Vi var nogle stykker fra holdet der et par dage tog nogle timer på skolen efter undervisningen, og læste endnu mere i de forskellige reglementer, og stillede hinanden spørgsmål, som vi mente det ville foregå til eksamen. Jeg tror det var meget sundt for os, da vi på den måde fik konstateret at vi egentlig alle sammen var godt inde i stoffet.

Alligevel var vi vist alle sammen godt nervøse i dagene op til prøven. Jeg kan ikke huske, at jeg tidligere op til en eksamen eller prøve har haft "sommerfugle i maven" i dagene op til. Hverken i folkeskolen, til svendeprøven eller før køreprøven, men denne gang var det anderledes - forhåbentligt skal det vises sig at være uden grund.

Til den afsluttende prøve i sikkerhed skal hver af os til mundtlig prøve i ca. 45 minutter, og da vi er 20 på holdet så er prøverne nødt til at strække sig over  tre dage. Det må ikke være sjovt at skulle til prøve som hverken den første eller den sidste. Jeg ligger heldigvis nogenlunde i midten - rækkefølgen blev der i øvrigt trukket lod om på første skoleperiode - så alt er gået fair til. Jeg skal selv op d. 8. november kl. 09.00.

Så fra den 22 oktober til den 7 november er det meste af min tid gået med at læse sikkerhedsreglement, sikkerhedsinstrukser, tjenestekøreplanens indledende bemærkninger og de andre "spændende" bøger. Vi fik at vide af Henrik, at vi dagen inden vi skulle til prøve burde spise en god middag, tage et par glas rødvin, eller et par øl - og så gå tidligt i seng. Det råd valgte jeg at følge - ikke noget med at ligge hele aftenen og natten inden eksamen og læse.

Efterhånden er det blevet "dagen" - d. 8. november. Som sagt har der været sommerfugle i maven i dagene op til, men da jeg vågnede i dag, så var jeg faktisk rimeligt afklaret med at det var i dag. Altså lige bortset fra, at jeg følte at hvis nogen spurgte mig om noget der omhandlede jernbanesikkerhed, så ville jeg være fuldstændig blank.
Jeg kørte hjemmefra et kvarter før normalt - jeg skulle ikke komme for sent, som det skete for første mand der skulle op dagen før. Skidt start at få - og det gik da heller ikke så godt for vedkommende - men der er et forsøg mere, men mon ikke man vil være ekstra nervøs i den situation. Dagen før var der i alt to der ikke bestod, men seks der klarede den. Jeg skulle op som anden mand, og det var da rart at se første mand komme ud, og få at vide at han bestod.
Inden jeg skulle ind, så fandt Henrik og sensor ud af, at de ville have morgenmad - Henrik spurgte frisk og frejdig, om ikke jeg skulle have noget inden prøven - jo tak, en kvart kop kaffe, mere rakte appetitten altså ikke til i den situation.

Nå, men tiden var inde, og jeg blev budt indenfor. Hilste på sensor, som vist nok kom fra BaneDanmark. Han måtte vist efterfølgende tørre hånden i en serviet, for min hånd var vist klam på det tidspunkt. Det var tid til at trække et nummer, som skulle afdække hvilken af prøverne det skulle være. Vi havde fået at vide af Henrik, at der efter hans mening var forskel på niveauet i prøverne - nogle mente han var meget lette, andre var en del sværere. Så man håbede jo bare det var en af de nemme. Jeg fik at vide at den handlede om strækningen Fredericia-Århus. Jeg skulle køre med en ME-maskine og fem vogne, så der skulle udfyldes en bremseseddel. Indtil videre havde jeg en fornemmelse af, at det gik rimeligt fornuftigt. Og så var det jo bare med at gå i gang med at slå op i TIB. Ud fra den pågældende strækning blev der også stillet spørgsmål om togveje, overkørsler, hastigheder, rangering, signaler og andre ting. Et af spørgsmålene var, hvilke oplysninger jeg kunne finde i TIB. Jeg syntes jeg kom godt rundt om det, men Henrik ville vide om ikke der var mere - men jeg kunne ikke lige komme i tanke om det. Senere da vi snakkede om rangering, så spurgte han, hvordan man kunne kommunikere med stationsbestyreren og rangerlederen i Århus, og så fortalte jeg, at jeg ville slå op, hvilken radiokanal der skulle bruges - i TIB - det var jo det jeg havde glemt i første omgang, så det hele kom med alligevel. Vi talte lidt om udrangering, og hvilke ting man skal have at vide, når man får sådan en, og så snakkede vi lidt om lokalbanens afvigende regler, og specielle ting på S-banen. Så havde Henrik faktisk gennemgået de to ark med spørgsmål, og sensor stillede et par yderligere spørgsmål, og der blev sagt tak - det tog kun 35-40 minutter, men det føltes egentlig ikke som så lang tid. Både Henrik og sensor forstod, at få mig til at slappe af, og Henrik var ikke lige så "drillesyg" når han stillede spørgsmål, som han har været i undervisningen - tak for det :-). Jeg blev sendt uden for døren, og havde egentlig en fornemmelse af at det var gået meget rimeligt, mon ikke det var lykkedes!!!

Jeg blev efter et par minutter kaldt ind igen, og fik at vide at det var en meget flot præstation. Der var intet at sætte en finger på, eller bemærkninger i øvrigt. Så nu var appetitten tilbage. Efter at de andre fra holdet havde sagt tillykke, og jeg fik snakket med dem der sad klar, om hvordan det foregik, så var det altså tid til kaffe og morgenmad. Jeg syntes at alle på holdet har været rigtig gode til at bakke hinanden op, både inden man skulle ind, og efter man kom ud fra prøven. Også de 4 fra holdet der ikke bestod i første omgang fik at vide af alle, at hvis de ville have en at læse med inden de skulle op anden gang, så kunne de bare ringe til en af os andre fra holdet, så kunne vi godt finde ud af at bruge nogle timer sammen - vi har faktisk et rigtig godt sammentømret hold, hvor alle snakker fint med alle - og der er kun venligt drilleri mellem lokalbanefolkene og os fra S-tog.

Vi var tidligere i forløbet nogle stykker fra holdet ude og bowle med en masse andre fra S-tog. Her vandt Christina en flaske champagne, som vi var blevet enige om først skulle nydes når SR-prøven var bestået for os der bowlede - så jeg kørte lige en tur til Hovedbanen og tømte mit "dueslag" for post for den seneste måned, og så tilbage på skolen og høre hvordan det var gået med de sidste. Og så var det tid til champagne og kransekage. I alt var der som sagt 4 der ikke bestod i første forsøg, 2 fra S-tog og 2 fra lokalbanen. Jeg håber at de klarer den i anden omgang, så vi ser dem igen på sidste skoleperiode i Høje Tåstrup. Den sidste del af uddannelsen for os fra S-tog foregår hos DSB, da det er uddannelse i "litra" - altså det der handler om teknikken på S-togene. Det foregår også i Tåstrup, men i nogle af DSB's lokaler og ikke på CPH West.

Henrik, som jeg kørte med de to første gange, skulle også lige have en SMS om at jeg havde bestået SR-prøven - svaret der kom tilbage var - "selvfølgelig gjorde du det - tillykke", og et par andre skulle også have at vide at det var gået godt. Jeg har med vilje ikke fortalt familie og venner hvilken dag jeg skulle til prøve - det er jo sjovere at ringe til dem og fortælle at nu er det klaret.

Nu var det så blevet tid til at jeg skulle ud og køre igen - allerede dagen efter prøven - og så klokken 04.42 på Hovedbanen. Jeg har denne gang fået en ny kørelærer. Det er fordi vi ikke må have den samme kørelærer igennem hele uddannelsen, og Henrik jeg har kørt med de første to gange, skal også på ferie i samme periode. Grunden til at vi ikke må have den samme kørerlærer er, at hvis den ene f.eks. har en eller flere dårlige vaner, så kan en anden rette op på dem, så vi ikke tillægger os de samme dårlige vaner - egentlig en rimelig forklaring. Jeg ringede efter at have været på Hovedbanen til min nye kørerlærer Bo og aftalte mødetid og sted - han spurgte hvor jeg mente det ville være hensigtsmæssigt, og jeg foreslog at det nok skulle være foran kaffemaskinen - vi skulle jo møde kl. 04.42 - så kaffe skulle der til.

Jeg fandt hurtigt ud af, at det egentlig er et meget godt tidspunkt at møde på. Når man kører ind til byen på det tidspunkt, så er der ikke meget trafik - det tog ikke mere end 45 minutter inklusive tankning af bilen på vejen. Det er noget af en forskel fra når man kører til skolen - her tager der mindst en time til Høje Tåstrup, som er nærmest den halve afstand!!!
Jeg mødte Bo, og fik rettet mine reglementer med de opdateringer der var kommet den seneste måned, og så var det blevet tid til afgang mod spor 12, og en linie H til Frederikssund, retur til Østerport, og så til Hovedbanen og holde pause. Alt gik som det skulle - lidt signalproblemer og en udrangering - som jeg selv fik lov til at klare. Efter pausen, var det en af de ture jeg havde kørt mange gange i de tidligere perioder, Hovedbanen - Køge - Hillerød - Hovedbanen. Her gik alt også som det skulle. Ingen indblanding fra Bo på nogle punkter - det tolkede jeg som en positiv tilkendegivelse, hvilket jeg også fik bekræftet, for som han sagde. Når vi har holdt fri i weekenden, og skal køre igen på tirsdag, har du så noget imod at jeg tager pude og dyne med og snupper mig en lur. Han havde været helt tryg ved min kørsel - det er jo rart at få at vide. Jeg fik også prøvet glatte skinner på grund af løvfald - man skal bremse i lidt bedre tid inden perronerne, og der kommer lidt fedteri ved igangsætning - men hele toget var da ved perron alle steder. Det virker endnu en gang, som om jeg har fået en god kørelærer - så det skal nok blive endnu en god praktikperiode. Vi fik også snakket lidt om de forskellige uregelmæssigheder jeg skal prøve - og hvis ikke de kommer af sig selv, så må vi få dem arrangeret nogle lørdag morgener. Det er nu nok ikke det store problem, for jeg har prøvet de fleste af de ting i de første perioder sammen med Henrik - som arrangerede det meste indtil flere gange - men der skal jo udfyldes nogle felter i logbogen.

Uddannelsen - del 12