Uddannelsen som lokomotivfører hos DSB S-tog

Billederne her på siden er lånt fra Mortens Jernbanefotos og fra sikkerhedsreglementet

Som tidligere skrevet, så startede jeg på uddannelsen hos DSB onsdag d. 2 maj 2007. Jeg startede på hold 15 hvor vi var 16 personer fra DSB S-tog.. Allerede to dage senere var vi kun 15 på holdet i alt. Det nytter nemlig ikke, at man ikke møder til tiden, og fjoller rundt - mere om den episode senere.

Allerede inden starten d. 2. maj havde jeg været hos lægen til udvidet serviceeftersyn (nu med 5 års garanti), og hos en øjenlæge i det indre København. Grunden til at det blev en øjenlæge i København og ikke i Ringsted hvor jeg er bosiddende, skal findes i, at der var over et halvt års ventetid på en helt almindelig øjenkontrol - skræmmende. Men dette problem havde man fra DSB's side styr på, der ligger en aftale med flere øjenlæger om, at er man henvist fra DSB, så kommer man åbenbart til ganske hurtigt. Jeg ringede i hvert tilfælde til den ene af dem jeg havde fået adressen på, og her fik jeg besked på at jeg kunne komme en time senere. Det ville blive svært at nå, når jeg var i Ringsted, så jeg fik i stedet en tid den efterfølgende dag - sådan skal det bare være. Der var heller ingen problemer med betaling for disse kontroller, jeg sagde at jeg var henvist fra DSB - så var den klaret.

Uniformscenteret havde jeg også besøgt, for at få taget mål til uniformen. Jeg faldt åbenbart ikke helt ved siden af standardmålene for lokomotivførere, de havde da i hvert tilfælde størrelserne på lager så jeg kunne prøve dem :-).


Først et par af de signaler vi skal lære - det ser ikke særligt svært ud sådan umiddelbart - og her førerrummet fra et 2. generations S-tog.

Den 2. maj startede jeg så sammen med resten af hold 15 på Kursuscenter Østerport. Her blev startet med en grundigere introduktion til virksomheden, og en beskrivelse af uddannelsen. Efter frokosten ankom så en mindre flyttebil til stedet. Den kom fra uniformscenteret og åbenbart også fra et større bogudsalg. Vi fik alle udleveret to flyttekasser med uniform. Her var alt fra sokker og termoundertøj til sko, støvler, halstørklæder, skjorter, bukser og selvfølgelig kasketten. Det var jo nok kasketten og det sene fremmøde der gjorde, at vi så hurtigt kun var 15 på holdet. Som tidligere skrevet, så startede holdets 16'ende mand med at møde for sent, første dag ca. et kvarter, og på anden dagen næsten en time. Da vi fik udleveret uniformen, så startede samme person, med at tage kasketten omvendt på og fjolle rundt på hele kursuscenteret - og når man så tænker på hvilke signaler DSB gerne vil sende til publikum, så duer det vist ikke rigtig. En kort personlig samtale med 16'ende manden fra cheferne, og vi var som sagt 15 personer på holdet. 16'ende manden havde også siddet under frokosten, og fortalt vidt og bredt, at han havde studeret både bibelen og koranen, og han mente også, at han efter 3-4 års ansættelse ville han være vores chef, eller i det mindste være forfremmet til instruktør eller noget højere - så sandelig en mand med ambitioner.

På anden dagen fik vi så udleveret de materialer vi skulle bruge i undervisningen, og i det daglige. Det var i alt ca. 11 kg. bøger !!! Alt fra sikkerhedsregelementer, tjenestekøreplaner, teoribøger og oversigter over samtlige tjenester på S-tog. Det var også meningen at vi skulle have udleveret mobiltelefoner, som DSB kræver at vi er i besiddelse af, og derfor er nødt til at udlevere. Her var der dog nogle problemer, for den model af mobiltelefonerne som DSB har aftale med TDC om, var udgået - så ugen efter kom der helt nye modeller. Vi fik fløjten, og noget overraskende for de fleste fik vi også udleveret nøgler og adgangskort til førerrummene på S-togene og lokalerne på Københavns Hovedbanegård. På andendagen kom der også en tillidsmand fra Dansk Jernbaneforbund og fortalte om deres og vores arbejde. De er med i al planlægning af ture og vagter, ferieplanlægning o.s.v. o.s.v.


Min kommende arbejdsplads - i førerrummet på de københavnske S-tog

De næste par dage gik med yderligere introduktion, rundvisning på Københavns Hovedbanegård og vi fik en masse informationer om, at uddannelsen også indebar at vi skulle lære at køre diesellokomotiver og togsæt (som f.eks. IC3), og vi skulle have et par dages undervisning på en lokalbane med radiodirigeret trafik. Vi brugte også en del tid på, at introducere os selv over for hinanden på holdet, fortælle om os selv og vores baggrund, hvilket sikkert er ganske fornuftigt for at få rystet holdet sammen. Det ser i hvert tilfælde ud til at være lykkedes udmærket - alle snakker da fint med hinanden.

Så var det dagen hvor det blevet tid til en "ekskursion", som ingen af os vidste noget om hvad indebar. Dagen før ekskursionen kom en instruktør fra S-tog, og udleverede os alle et stykke papir, hvor der var anført en kørelærer og en vagt. Vi skulle så med på besøg i førerrummet på et S-tog under en hel vagt. Vi blev indskærpet, at vi selvfølgelig intet måtte røre under denne vagt - men sagt med et meget stort smil på læben af instruktøren, som samtidig sagde, at han vist ikke kendte en kørelærer der ikke ville lade os prøve at køre toget denne dag. Så da vi havde fri, så var det hjem og lure lidt i bøgerne, om hvordan sådan et tog virker - man vil jo ikke virke bange eller dum når man skal møde sin kørelærer.


Dette er heldigvis ikke den togtype jeg skal uddannes til at køre - alle 2. generations S-tog er i dag udrangeret. 

Uddannelsen - del 2